عائلة الشاذلى علام
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

عائلة الشاذلى علام

في البداية نرحب بكم في منتدا الشاذلى علام وأتمني لكم الخير والسعادة في الدنيا والأخرة

الرئيسيةالبوابةاجددأحدث الصورالتسجيلدخول

موضوعات هامه عن........... عملية التصحيح بالليزك

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
MR:LENS

MR:LENS

موضوعات هامه عن........... عملية التصحيح بالليزك Empty
مُساهمةموضوع: موضوعات هامه عن........... عملية التصحيح بالليزك   موضوعات هامه عن........... عملية التصحيح بالليزك Icon_minitimeالثلاثاء يوليو 17, 2007 10:28 am

عملية الليزك هي عبارة عن عملية تسليط أشعة الإكزيمرليزر على طبقات القرنية الداخلية، حيث يتم قطع جزء من القرنية بوساطة جهاز القطع الإلكتروني بمقدار 270 درجة، وبعد ذلك يتم ثني الجزء المقطوع وتسليط أشعة الليزر على الطبقات الداخلية للقرنية، بعد ذلك يتم إعادة الجزء المقطوع من القرنية إلى مكانه الطبيعي بدون خياطه. هذه العملية عملية آمنة تستطيع تعديل قصر النظر إلى 12 درجة، وكذلك طول النظر إلى خمس درجات ومن مزاياها:

سرعة تحسن النظر في اليوم التالي بعد العملية، وبالتالي سرعة العودة إلى
الحياة الطبعية دون نظارة.
لا يشعر الشخص بأي ألم بعد العملية.
عدم حدوث عتامات على القرنية مقارنة بعملية الليزر.
في الغالب ليس هناك داع للبس العدسات اللاصقة بعد العملية
Eng. HaMaDa

Eng. HaMaDa

مُساهمةموضوع: رد: موضوعات هامه عن........... عملية التصحيح بالليزك   موضوعات هامه عن........... عملية التصحيح بالليزك Icon_minitimeالثلاثاء يوليو 17, 2007 4:42 pm

بس انا عندى سؤال :

اية هو احسن مكان ممكن اعمل فية العملية دى ؟؟

واية رأيك فى ( مستشفيات المغربى ) ؟؟

وشكرااااااااااااااااااا .
MeRo
المشرف
المشرف
MeRo

مُساهمةموضوع: رد: موضوعات هامه عن........... عملية التصحيح بالليزك   موضوعات هامه عن........... عملية التصحيح بالليزك Icon_minitimeالخميس يوليو 19, 2007 4:33 am

شكر ا علي الموضوع الجميل ده

بس انا سمعت اني النظر بيضعف تاني في فترة قصيرة جدا وممكن يبقي اضعف من ماكان قبل العملية ايه رايك في الكلام ؟؟
naderallam

naderallam

مُساهمةموضوع: رد: موضوعات هامه عن........... عملية التصحيح بالليزك   موضوعات هامه عن........... عملية التصحيح بالليزك Icon_minitimeالجمعة يوليو 20, 2007 5:11 am

سيبكم أنتو من عمليات الليز ديه انا علي طول بالنظارة وعمري مافكرت في أي حاجة تلمس عيني
أنا عارف الناس سوف تقول عليا أنسان بدائي ومعقد
بس أنا كلمت دكتور مصري في قسم السرطان لأنه عينه الشمال نظرها ضعيف ,أنا سائلته عن عمليه الليز وكان رده أنه رافضها بشده
وعلي حسب معلوماتي أني الناس اللي أستعملوا الليز كانوا من كندا
ونصحني ناس كتير أني ما أعمل العملية في الولايات المتحدة ولكن لو حبيت أعملها من الأفضل أن أسافر لكندا وهي مسافة 3 ساعات سواقة من المكان اللي أنا عايش فيه

يارب أكون أفدتكم
أنا اسف لو طولت عليكم

موضوعات هامه عن........... عملية التصحيح بالليزك
صفحة 1 من اصل 1